"Wat na de zwemschool?" is één van de meest voorkomende vragen die je je als ouder stelt wanneer je kind aan zijn laatste maanden in de zwemschool bezig is. Om op deze vraag te beantwoorden werden onlangs enkele informatieavonden georganiseerd om hierover wat duidelijkheid te scheppen. 

je kan de presentatie hier vinden.

 

Het doel van onze zwemschool is kinderen vertrouwd te maken met het water en het aanleren van de basis zwemslagen. Hiervoor is de zwemschool onderverdeeld in verschillende groepen met stijgende moeilijkheid. Concreet komt het erop neer dat, wanneer een kind de volledige zwemschool doorlopen heeft, hij/zij normaalgezien 200 meter kan zwemmen in zowel rugslag, schoolslag als crawl en dit alles met bijhorende keerpunten. Indien hij/zij daarna nog wil verder blijven zwemmen biedt SCZ zowel een competitiegroep als een recreatiegroep aan.

SCZ biedt elk lid van de zwemschool de mogelijkheid om 2 maal per week te komen trainen (behalve gedurende sommige schoolvakanties).

De trainingen zijn niet verplicht. Zwemmen is echter een sport die je enkel leert door te oefenen. Zonder training zullen de resultaten dan ook uitblijven.

De zwemschool is opgedeeld in groep A en groep B. Elke groep zwemt zowel op dinsdag als zaterdag. Een kind wordt aan 1 groep toegewezen: dus zwemmen in groep A betekent zowel dinsdag als zaterdag zwemmen in groep A.

 

 
Dag Groep Uren Locatie
Dinsdag Groep A 18.30 - 19.15 Zaventem
Dinsdag Groep B 19.15 - 20.00 Zaventem
Zaterdag Groep A 17.00 - 18.00 Zaventem
Zaterdag Groep B 18.00 - 19.00 Zaventem

 

 

 

In het belang van het kind en net als in het reguliere onderwijs streven we naar homogene leeftijden binnen de groepen van de zwemschool.  

 

Kinderen ontvangen na elke evaluatie een evaluatierapport. Zo krijgen zowel de kinderen als de ouders een beter zicht op de aandachtspunten. Zeker bij de tussentijdse evaluaties (november en april) kan dit belangrijk zijn. De evaluatierapporten werden aangepast in september 2014.

We verwachten van de kinderen dat ze tijdens de les de juiste SCZ badmuts dragen.  Dit is voor de lesgevers en opzichters de makkelijkste manier om na te gaan tot welke groep een kind behoort.  Lees verder en bekijk het filmpje.

Brevet zeepaardje( te halen bij de tussentijdse evaluatie).

  • Ik kruip onder water door een hoepel.
  • Ik spring vanop de kant in het water.( aan een handje)
  • Ik verplaats me in het diepe als een aapje aan de kant.
  • Ik blaas belletjes met mijn hoofd helemaal onder water.
  • Ik drijf als een ster op mijn rug ( hoofd ondersteund).
  • Ik stuw een drijvend voorwerp naar de overkant.

Brevet pinguïn ( te halen bij de eindevaluatie).

  • Ik daal naar de bodem langs een stok.
  • Ik spring vanop de kant in het water en kom er weer uit.
  • Ik drijf drie seconden als een ster op mijn buik.
  • Ik haal 3 voorwerpen vanop de bodem.
  • Ik glij 3 seconden op mijn buik met een plankje ( nadruk op vormspanning).
  • Ik kan vingers tellen onder water ( ogen open- zonder zwembril).

Beide diploma’s moeten gehaald zijn om over te stappen naar de witte badmutsen.

Naam Foto
Anaïs De Naeyer (Redder)
Thoma Bosseler
Evelyn Pu

Brevet zeehond ( te halen bij de tussentijdse evaluatie).

  • Ik spring in het water waar ik nog net kan staan en ik kom er weer uit.
  • Ik drijf als een plank 3 seconden op mijn rug ( met drijfhulp).
  • Ik leg 3 meter af op mijn rug en zwem in een pijl met de benen crawl.
  • Ik stoot af in buiklig en glij door een poortje.
  • Ik kan 10 seconden watertrappen met drijfhulp.

Brevet waterschildpad ( te halen bij de eindevaluatie).

  • Ik spring in het water, haal een voorwerp op de bodem en kom er weer uit.
  • Ik drijf als een ster 3 seconden op mijn buik en 3 seconden op mijn rug ( zonder drijfhulp).
  • Ik leg een afstand af van 3 meter in buiklig. Ik lig gestrekt op het wateroppervlak en ik zwem met lange benen en lange tenen. Wanneer ik zwem blaas ik bellen in het water.
  • Ik leg een afstand af van 3 meter in ruglig. Ik lig gestrekt op het wateroppervlak en ik zwem met lange benen en lange tenen.
  • Ik draai als een vuurtoren in het water door te watertrappen.
  • Ik duik op één knie in het water.

Beide diploma’s moeten gehaald zijn om over te stappen naar de lichtblauwe badmutsen.

Naam Foto
Chloé De Naeyer
Sabri Aba (Redder)
Céline Claeys  

Brevet dolfijn ( te halen bij de tussentijdse evaluatie).

  • Ik kan in buiklig door een hoepel zwemmen in diep water. Ik lig gestrekt op het wateroppervlak en ik zwem met lange benen en lange teken. Wanneer ik zwem, blaas ik bellen in het water en ik zwem met 1 arm gestrekt ( superman).
  • Combinatietest:
  • Ik kan inspringen in diep water.
  • Ik kan mij 3 meter verplaatsen in buiklig. Ik zwem met lange benen en lange tenen. Ik kijk naar beneden en blaas bellen in het water.
  • Ik kan mij 3 meter verplaatsen in ruglig. Ik zwem met lange benen en lange tenen. Ik steek mijn arm/hand correct in het water en mijn arm komt er terug uit aan mijn zitvlak.

Brevet otter ( te halen bij de eind evaluatie).

  • Ik kan onder een plank zwemmen in diep water.
  • Combinatietest:
  • Ik kan inspringen in diep water en kom er weer uit.
  • Ik kan 5 seconden drijven als een ster op mijn buik ( in diep water).
  • Ik kan mij 6 meter verplaatsen in buiklig. Ik zwem met lange tenen en lange benen. Ik let op mijn hoofd bij het ademen. Ik adem opzij en hef mijn hoofd niet op ( één oor op de arm).
  • Ik kan mij 6 meter verplaatsen in ruglig. Ik zwem met lange benen en lange tenen. Mijn benen stoppen niet tijdens het zwemmen. Ik steek mijn armen ver in ( duim/pink) en mijn arm komt er terug uit aan mijn zitvlak. Nadien kan ik alleen op de kant klimmen.
  • Ik kan al zwemmend op mijn rug draaien.
  • Ik kan duiken vanop de rand is staande positie. Eventueel met de benen lichtjes gebogen.

Beide diploma’s moeten gehaald zijn om over te stappen naar de rode badmutsen.

Naam Foto
Katja Soentjens
Hélène Petiqueux
Fran Geeroms (Redder)   
Luna Bogaerts

Brevet haai ( te halen bij de tussentijdse evaluatie).

  • Ik kan met een duik ( in staande positie, eventueel met de benen lichtjes gebogen) door een hoepel zwemmen.
  • Combinatietest:
  • Ik kan in het water springen in diep water.
  • IK kan een halve badlengte voortbewegen in buiklig (crawl) met een lange arm, ik leg mijn hoofd correcte bij het ademen ( één oor op de arm) en adem kort en krachtig. De benen moeten constant in beweging zijn ( lange benen, lange tenen)
  • Ik kan een halve badlengte voortbewegen in ruglig ( rugcrawl) met de correcte arm- en beenbeweging. De benen moeten constant in beweging zijn ( lange benen, lange tenen).

Brevet afstandszwemmen 25 meter ( te halen bij de eindevaluatie).

  • Ik kan 25 meter rugslag zwemmen op een correcte manier:
  • Afstoten van de startblok op de rug in het water.
  • 25 meter ( één badlengte) rugslag zwemmen en er nadien zelfstandig uitklimmen.

Extra doelstelling ( ook te realiseren).

  • Ik kan een halve badlengte voortbewegen met een plank en ondertussen de correcte beenbeweging van schoolslag uitvoeren. De voeten staan haaks op het lichaam ( kapstokvoeten), knieën dienen correct geopend te worden, het sluiten van de benen gebeurt krachtig en op het einde zijn de benen gestrekt.

Beide diploma’s moeten behaald worden om over te stappen naar de groene badmutsen, net als de extra doelstelling.

Naam Foto
Leen Leys (Redder) 
Louis Caluwaerts 
Julie Ledens  
Gina Christiaens (Redder)  Afbeelding kan het volgende bevatten: 1 persoon, glimlacht, buiten en close-up

Brevet ORKA ( te behalen bij de tussentijdse evaluatie).

  • Combinatietest:

Ik kan 50 meter zwemmen met volgende vaardigheden in het water:

  • 1 lengte in buiklig:
  • Met twee voeten afstoten van de muur en gestrekt pijlen.
  • Met een oppervlakteduik een ring opduiken.
  • 10 meter crawl zwemmen: ik zwem mooi recht, niet van links naar rechts. Ik heb dus een mooie vormspanning. Ik let goed op mijn hoofd, mijn ademhaling en mijn armen.
  • In het midden van het bad kan ik stoppen en nadien drie keer traag en drie keer snel bellen blazen onder water.
  • Ik zwem tot aan het einde van het bad in crawl: ik zwem mooi recht, niet van links naar rechts. Ik heb dus een mooie vormspanning. Ik let goed op mijn hoofd, mijn ademhaling en mijn armen. Ondertussen doe ik 2 keer “ een kip aan het spit” na.
  • Ik eindig met 10 seconden watertrappen.
  • 1 lengte in ruglig:
  • Ik start met 2 rondjes “ kip aan het spit”.
  • Ik zwem een halve badlengte met alleen maar de benen: ik lig mooi op het wateroppervlak als een pijl. De benen zijn constant in beweging en ik zwem met lange benen en lange tenen.
  • Ik zwem een halve badlengte met alleen maar de armen: ik lig mooi op het wateroppervlak, ik zorg voor een correcte arm- en beenbeweging.
  • Ik kan 10 seconden drijven als een ster op het water.

Brevet afstandszwemmen 50 meter ( te behalen bij de eindevaluatie).

  • Ik neem een startduik vanop de startblok.
  • Ik zwem 50 meter crawl/rugcrawl/schoolslag zonder te stoppen.

Extra doelstelling ( ook te realiseren).

  • Ik kan 25 meter schoolslag zwemmen waarbij ik let op:
  • De correcte armbeweging ( armen niet te breed en niet voorbij de heupen).
  • De pijlfase van de armen.
  • De juiste beenbeweging en de juiste stand van mijn voeten (kapstokvoeten).

Beide diploma’s moeten behaald zijn om over te stappen naar de gele badmutsen. Net als de extra doelstelling.

Naam Foto
Jeroen Van Nieuwenhove
Dauphine Matthijs